19.07.2023

Ar pedāļiem cauri vasarai

Ar pedāļiem cauri vasarai

Vasara ir laiks, kad ielās garantēti pieaug riteņbraucēju skaits, taču riteņbraukšana nav tikai veids, kā steidzīgajā ikdienā pārvietoties no punkta A uz punktu B. Velosipēds var kalpot par uzticamu ceļojumu biedru arī tālākos un ilgākos braucienos.

Vai esi kādreiz domājis izmēģināt velotūrismu? Tas ir lielisks veids, kā izrauties no ērtā dīvāna, lai dotos piedzīvojumā, vienlaikus metot sev arī fizisku izaicinājumu. Divritenis ļauj daudz labāk un nesteidzīgāk izbaudīt ceļu, dodot iespēju iepazīties ar tajā sastaptajiem cilvēkiem. Bez tam tas ir arī videi un budžetam draudzīgs tūrisma veids, ja vien, protams, neesi iecerējis nakšņot pieczvaigžņu viesnīcās. Lai dotos šādā braucienā, tam ir nepieciešams pienācīgi sagatavoties. Zemāk esam apkopojuši svarīgākās lietas, par kurām būtu jāpadomā.

Ar ko sākt?

Kas nepieciešams, lai dotos veloceļojumā? Protams, neiztikt bez divriteņa un ķiveres. Tā kā tirgū pieejamo divriteņu veidi ir daudz un dažādi, plānojot maršrutu, ir jāsaprot, kāds būs ceļa segums. Ja lielākā daļa brauciena tiks aizvadīts pa asfaltētu ceļu, tad šosejas tipa velosipēds varētu būt tas, kas nepieciešams. Nekautrējies par šo prasīt padomu pieredzējušākiem braucējiem!

Ja esi iecerējis budžetam draudzīgu ceļojumu, tad nakšņošanai noteikti būs nepieciešama izturīga telts un guļammaiss, lai naktsmiers un atpūta būtu iespējami baudāmi un ķermenim būtu iespēja atgūt spēkus. Ja finanšu apjoms ļauj, protams, vari izmantot kempingu vai pat viesnīcu piedāvājumu.

Pedāļu mīšanai noteikti nepieciešams arī ērts apģērbs, kas spēj labi novadīt mitrumu, nekur neberž un netraucē pašam braukšanas procesam. Protams, saulesbrilles, kā arī SPF krēms ādas aizsardzībai nenāks par ļaunu. Lietainiem laikapstākļiem noteikti noderēs tam paredzēts apģērbs, proti, lietus jaka un/vai ūdens necaurlaidīgas bikses. Tā kā veļasmašīnu šādā braucienā līdzi paņemt nebūs iespējams, nepieciešams padomāt arī par maiņas apģērbu proporcionāli iecerētajam ceļojuma dienu skaitam. Un tam visam, protams, jāatrod vieta velosomā.

Kā izplānot maršrutu un budžetu?

Rūdītākie velotūristi, pie kādiem cita starpā sevi pieskaita arī daži no Holm Bank darbiniekiem, mēdz doties patiešām tālos un gana ilgos velopiedzīvojumos, taču iesācējam, kas šo lietu tikai vēlas tikai izmēģināt, būtu vērts visupirms izpētīt vietējos maršrutus un galamērķus.

Lai neradītu lieku robu budžetā, iesakām vispirms nepieciešamo ekipējumu nevis nopirkt, bet gan nomāt vai aizņemties no draugiem. Ja pēc šādiem testa braucieniem āķis ir lūpā, tad jau vari pamazām nokomplektēt pats savu velosipēdu, ekipējumu, kā arī visu citu velotūrismam nepieciešamo.

Ja neskaita pamataprīkojuma iegādi vai nomu, plānojot budžetu šādam braucienam, galvenās izdevumu pozīcijas, kuras ir vērts ņemt vērā, ir:

  • izdevumi uz startu un no finiša uz mājām, ja vien šie punkti nav mājas;
  • naktsmītnes;
  • tehniskais nodrošinājums, lai brauciens nebeidzas ar tukšu riepu vai kādu salūzušu detaļu;
  • ikdienas ēdināšanas izdevumi.

Runājot par maršrutu, to ieteicams plānot, paturot prātā mērķi, kuru vēlies sasniegt. Ir ļaudis, kas uzņemas nobraukt visu Latvijas jūras robežas daļu, taču ir arī tādi, kas ir gana drosmīgi, lai uzbrauktu vienā no augstākajām kalnu pārejām Eiropā, kā arī tādi piedzīvojumu meklētāji, kas patiešām velosipēda mugurā dodas apkārt visai pasaulei. Iespēju ir daudz.

Zinātāji iesaka sākt ar izmēģinājuma braucienu, lai noteiktu, cik vispār kilometru vienas dienas laikā konkrētajam braucējam būtu pa spēkam. Ne mazāk svarīgi ir saprast, cik dienas pēc kārtas šāda distance būtu nobraucama, tad arī attiecīgi var ķerties pie maršruta un kilometrāžas plānošanas.

Vai nepieciešama laba fiziskā forma?

Neatkarīgi no braucēja vecuma, ir svarīgi godīgi novērtēt savu fizisko formu un varēšanu, jo no tās būs atkarīgs tas, cik ļoti būs iespējams pašu ceļojumu vispār izbaudīt, izvairoties no nevajadzīgām traumām un sirdsdēstiem. Plānojot ceļojumā uz velosipēda pavadīt vairākas stundas dienā, ķermenis, kurš nav pieradis nedz pie slodzes, nedz pie šāda novietojuma, varētu sākt protestēt pret notiekošo diezgan ātri.

Vai ir iespējams mesties velopiedzīvojumā bez labas fiziskās sagatavotības? Droši vien tas būtu iespējams īsākos velobraucienos, taču garākam un ilgākam ceļojumam mēs tomēr ieteiktu sagatavot arī savu ķermeni. Pieredzējuši braucēji iesaka sākt gatavoties velobraucienam vismaz trīs mēnešus pirms starta, tāpēc neaizmirstam par treniņiem!

Cerēt uz labāko, taču gatavoties sliktākajam

Ideālā pasaulē visi ceļojumi noritētu bez aizķeršanās, taču mēs nedzīvojam ideālā pasaulē un gandrīz katrā ceļojumā gadās pa ķibelei – tas attiecas arī uz velobraucieniem. Noteikti pirms brauciena iepazīsti velosipēda svarīgākās daļas, kā arī esi gatavs veikt dažādus remontdarbus, piemēram, lai nomainītu riepu vai lai noregulētu ātruma pārslēdzējus!

Lai sagatavotos sliktākajiem scenārijiem, līdzi jāpaņem visas velosipēda kustīgās lūstošās daļas, rezerves kameras, riepu un kameru ielāpi, ķēdes posms, remonta instrumenti, protams, pumpis riepu piepumpēšanai, kā arī pirmās palīdzības aptieciņu un vitamīnus, kas palīdzēs vieglāk izturēt fizisko slodzi. Tāpat līdzi vērts paņemt cerību, ka nekas no iepriekš aprakstītā brauciena laikā tomēr nebūs nepieciešams.

Plānot, plānot un vēlreiz plānot! Mēs Holm esam pārliecināti, ka rūpīga plānošana ir visa pamatā, tāpēc iesakām veltīt laiku un resursus plānošanai, gatavojoties piedzīvojumiem. Lai viegla pedāļu mīšana!

Holm Bank Latvia SIA

Dzelzavas iela 120G, Rīga, LV-1021

Reģistrācijas numurs

54103053771

Patērētāju tiesību aizsardzības centra izsniegta licence

Nr. NK-2016-041

Klientu atbalsts

+371 286 07070info@holmbank.lv

PVN reģistrācijas numurs

LV54103053771

Šī ir patērētāju kreditēšanas pakalpojuma sniedzēja Holm Bank Latvia SIA mājas lapa. Pirms jebkura līguma noslēgšanas lūdzam iepazīsties ar attiecīgā pakalpojuma nosacījumiem un ja nepieciešams, konsultējies ar speciālistu. * Norādām, ka Holm Bank Latvia SIA ir patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs, nevis kredītiestāde.
© 2024. Holm Bank Latvia SIA